English Polski
Teatr Barakah na Facebooku Teatr Barakah na YouTube Teatr Barakah na Twitterze

PATRONATY I WSPÓŁPRACA




Krakowski Teatr BARAKAH, działający pod egidą Fundacji Dziesięciu Talentów na Rzecz Teatru BARAKAH, został założony w 2004 roku przez dwie artystki teatru: Anę Nowicką i Monikę Kufel.

Absolwentki PWST, aktorki, połączył pierwszy wspólny projekt Szafa. Nad monodramem w wykonaniu Moniki Kufel, opartym na jej własnym pomyśle oraz kompilacji tekstów Hanny Krall, Olgi Tokarczuk i Juliana Tuwima, reżyserską opiekę sprawowała Ana Nowicka. Efektem jest spektakl doceniony na licznych festiwalach, będący – jak napisano w Gazecie Wyborczej – „mistrzowskim pokazem tego, jak kontekst zmienia znaczenie słów”.

Tak się zaczęło.

Następne spektakle: Cin, Klinika dobrej śmierci i Damska toaleta to zadawanie niewygodnych, często kontrowersyjnych pytań, to poddawanie w wątpliwość społecznych pewników. Nie oznacza to, że BARAKAH używa sceny jako miejsca agitacji. Nie, nie używa. Dotyka po prostu tego, co wokół nas. Z lupą w dłoni ogląda rzeczywistość i czasem próbuje ją oswoić, a czasem uderza młotkiem, by zburzyć coś, co mu nie pachnie – czujnie, starając się być daleko od schematów i patosu.

Kolejne sezony, kolejne premiery.

Szyc to balansujący między musicalem a modern-operą, głośny już spektakl na podstawie tekstu Hanocha Levina, „…wodewilowy, w dobrym stylu z precyzyjnym kontrapunktem komizmu i dramatycznych spoważnień, ze świetnie trafionymi w nastrój, słodko-ostrymi songami Renaty Przemyk” (jak pisze Przekrój). Teatr BARAKAH ma siedzibę na krakowskim Kazimierzu, który zobowiązuje do łączenia kultur, religii, charakterów, problemów… Szyc stara się wypełnić to zobowiązanie, a pamiętając o dacie w kalendarzu staje się dramatem uniwersalnym.

Na Jednorękiego ze Spokane składają się zabawne dialogi (sztukę napisał Martin McDonagh), humor sytuacyjny i filmowy klimat łączący w małej scenie piwnicznej cechy Tarantino, Lyncha i Jarmuscha. Statek dla lalek Mileny Markowić to z kolei podróż dziewczynki-dziewczyny-kobiety po kolejnych etapach życia, w którym bajki są wulgarne, ludzie wypruci z emocji, a poczucie bezpieczeństwa zdaje się być zawsze nie po tej stronie lustra, co akurat bohaterka. W Teatraliach napisano: „Statek dla lalek z całą pewnością nie jest przeznaczony dla spragnionych niedzielnej rozrywki widzów. Bliżej mu do emocjonalnej masakry, którą warto sobie w tym wypadku zaserwować, ale tylko na własną odpowiedzialność. Mocna, odważna propozycja, aż strach odrzucić.”


Teatr BARAKAH blisko współpracuje z zespołem Cinema Paradiso. Wynikiem tej współpracy jest projekt Nosferatu – symfonia grozy, czyli słynny film Murnau z 1922 z muzyką na żywo. Kolejnym z tej serii będzie Erotico.

 

Jesienią 2012 roku na kamiennej posadce teatru zawitał monodram Kłamczucha, klasyczny thriller z przesłuchiwaną kobietą w roli głównej. Głównym wydarzeniem jesieni była natomiast prapremiera sztuki Chorwatki Asji Srnec Todorović Martwe wesele, opowieść o matce, ojcu, córce i panu młodym, który stara się o rękę córki, opowieść o życiu i śmierci.

W roku 2013, 19 października teatr pod postacią Teatru BARAKAH powrócił pod znany w Krakowie adres - Paulińska 28. Dwa tygodnie później już w nowej siedzibie miała miejsce światowa prapremiera Królowej wanny składającej się z fragmentów kabaretow i piosenek Hanocha Lavina.


Teatr BARAKAH realizuje też projekt Dramatorium, w ramach którego odbywają się reżyserowane, kreatywne czytania sztuk teatralnych, prozy i poezji. Teksty z różnych krajów, miast, różnych pisarzy, z różnych czasów i literackich stylów czytane są w każdy poniedziałek o 20.00. Czasem przy stoliku, czasem z inscenizacją, czasem z muzyką na żywo, czasem czyta widz, czasem z gościem specjalnym, czasem bez wina, czasem z... Paulińska 28 to Podziemia Kultury a w nich kolejne projekty: Muzyczna Wieża Ciśnień, Akademia Filmowa Barakah, Galeria, Czytelnia oraz ArtCafe Barakah.

 

 

Monika Kufel Teatr Barakah




Monika Kufel

Prezes Fundacji Dziesięciu Talentów na rzecz Teatru BARAKAH w Krakowie, założycielka Teatru BARAKAH, scenograf i kostiumograf, ale przede wszystkim aktorka. Absolwentka PWST we Wrocławiu

 

W 2012 otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za projekt „Twarzą w twarz, czyli teatr jednego aktora”. Laureatka licznych nagród za działalność artystyczną. Za autorski monodram pt. „Szafa” otrzymała wiele nagród aktorskich:  nagrodę za debiut na 33. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu (2004 r.), nagrodę specjalną Ministra Kultury Macedonii na Międzynarodowym Festiwalu „Aktor Europy” w Macedonii (2004 r.), wyróżnienie na Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie (2005 r.), nagrodę na Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Warszawie (2005 r.) oraz II nagrodę na Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku (2007 r.). Jako aktorka była związana z Teatrem im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Występowała też w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz w Teatrze Groteska w Krakowie. Jako scenograf i kostiumolog poza Teatrem BARAKAH pracowała w Teatrze Nowym im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu  oraz  w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu.
Gra, pisze scenariusze, projektuje scenografię oraz kostiumy, prowadzi warsztaty teatralne.

 

 

 

Ana Nowicka Teatr Barakah




Ana Nowicka

Założycielka, dyrektor Teatru BARAKAH , reżyser. Aktorka, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Wraz z Moniką Kufel kieruje Teatrem BARAKAH, zagrała w kilkudziesięciu spektaklach, reżyser kilkunastu przedstawień, prowadzi warsztaty wokalne i aktorskie. Wiceprezes Fundacji Dziesięciu Talentów w Krakowie

Zadebiutowała w „Lunatykach" w reż. Krystiana Lupy w Starym Teatrze w Krakowie. Za swą działalność artystyczną otrzymała wiele nagród: za rolę Meli w spektaklu „Moralność Pani Dulskiej” – nagrodę aktorską na Festiwalu Teatralnym Talia w Tarnowie (1998 r.), nagrodę za reżyserię spektaklu „Szafa” na Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku (2007 r.), nagrodę za spektakl „Klinika Dobrej Śmierci” na Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Warszawie (2009 r.) oraz nagrodę za reżyserię spektaklu „Szyc” na Ogólnopolskim Festiwalu Teatralnym Pierwszy Kontakt  w Toruniu (2011 r.). W 2011 roku otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za projekt teatralny "Levin i inni – sceny z życia".

 

Pracuje także poza Teatrem BARAKAH: jako współreżyser (wraz z Iwoną Kempą) sztuki (Udręka życia) Hanocha Levina w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, reżyser spektaklu „Poper” Hanocha Levina w Teatrze Nowym im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu oraz reżyser „Porucznika z Inishmore” Martina McDonagh’a w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu. Przez kilka sezonów należała do zespołu aktorskiego Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie.

 

 

 








Piotr Tomasz Lewicki - (Piotr „Lala” Lewicki)

Kierownik muzyczny

 

 

Kompozytor, autor tekstów, producent muzyczny, instrumentalista, realizator.

Współpracę z Teatrem Barakah rozpoczął  od produkcji muzycznej spektaklu „Szyc”- (H.Levina) wyreżyserowanym przez Anę Nowicką z muzyką Renaty Przemyk.

Jest także kompozytorem muzyki do sztuk „Statkek dla lalek” , „Martwe wesele” a także jednym z kompozytorów muzyki do filmu „Nosferatu-Symfonia Grozy”-wykonywanej w duecie „Cinema Paradiso” wraz z Andrzejem Skwarkiem.

Był też kompozytorem i producentem muzyki do spektaklu „Poper” w reż. Any Nowickiej,

wystawianego na scenie Teatru Nowego w Poznaniu, oraz „ Body art” w Teatrze im.Wilama Horzycy w Toruniu.

Skomponował muzykę według sonetów Wiliama Szekspira pt.”Dwa ukochania” w reż. Andrzeja Sadowskiego, wystawianego na deskach Teatru rozrywki w Chorzowie, wcześniej w 2004 roku, P.T.Lewicki miał już możliwość współpracować z Tetrem Rozrywki przy produkcji oraz wystawianiu spektaklu „ Bal u Wolanda”.

 

 

anna wyrwik teatr barakah



 


Anna Wyrwik

Kierownik literacki, koordynator Dramatorium, pracy artystycznej i PR
 

Ukończyła socjologię i kulturoznawstwo latynoamerykańskie na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie obecnie kontynuuje studia szukając związków pomiędzy socjologią i twórczością Julia Cortázara. Czyta, ogląda, pisze, słucha i wesoło kroczy po mieście. Urodzona równo 182 miesiące po pierwszym programie Monty Pythona, a to zobowiązuje!

 

Łukasz Ziomek

Kierownik literacki, koordynator Akademii Filmowej Barakah, organizacja widowni

 

Absolwent wiedzy o teatrze (dramatologii) UJ. Teksty o kinie i teatrze publikował w „Didaskaliach” i „Ricie Baum” oraz m.in. na Portalu Filmowym i E-Splocie. Współpracuje z czasopismami „Ekrany” i „Kino”. Współautor "Lektur dramatyczności" (Księgarnia Akademicka 2010), w których opublikował esej poświęcony teatrowi Krystiana Lupy pt. "Lupa czyta Bernharda". Przez dwa lata był stałym recenzentem filmowym „Gazety Krakowskiej”. W latach 2006-2013 pracował jako sekretarz literacki w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

 

 

aga wasniowska pajak teatr barakah





Agnieszka Waśniowska - Pająk

Organizacja widowni

 

Skończyła socjologię i porównawcze studia cywilizacji.  Kultury wschodu, reżimy i sztuka współczesna to główne obszary jej fascynacji.  W Teatrze zajmuje się szeroko pojętą publicznością i wszystkim co z nią związane.  Prywatnie matka i żona, która odnalazła swoje miejsce na ziemi.


bolek pajak teatr barakah





Bolesław Pająk

Kierownik pracowni plastycznej, obsługa światła 

 



Absolwent grafiki na ASP w Krakowie.  Zajmuje się malarstwem, grafiką, fotografią. Źródłem inspiracji są dla niego podróże i czas. W Teatrze zajmuje się operacjami na świetle, organizacją wernisaży, konstrukcjami scenograficznymi. W wolnym czasie grywa na perkusji. Prywatnie ojciec i mąż, który odnalazł swoje miejsce na ziemi.


iwona olszowska tetar barakah






Iwona Olszowska

Choreograf

Tancerka, choreograf, nauczyciel tańca współczesnego, świadomości ciała, kontakt improwizacji oraz improwizacji jako performance; Somatic Movement Educator wg metody Body Mind Centering. Kierownik artystyczny Eksperymentalnego Studia Tańca EST od 1989 roku, Obecnie uczy w Hurtowni Ruchu w Krakowie. Uczy na kursach instruktorskich, studiach zaocznych Akademii Muzycznej w Łodzi oraz warsztatach tańca i festiwalach kontakt improwizacji w Polsce i za granicą/Ukraina, Anglia, Rosja, Mołdawia, Niemcy, Włochy, Portugalia/. Przez 8 lat uczyła w krakowskiej PWST. Tańczyła w USA, Kanadzie, Finlandii, Rosji, Anglii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Portugali, Izraelu, Czechach, na Ukrainie, Mołdawii Otrzymała nagrody za choreografie oraz za konsekwentną kontynuację własnej drogi twórczej, osobowość sceniczną oraz stypendium Fundacji Batorego /ArtsLink w Nowym Jorku/.
 

Paweł Penarski

Multimedia i wizualizacje
 

Adrian Pyka

Obsłuha techniczna
 
 


Monika





 

 



Monika Śmiłek

 

Odpowiedzialna za obsługę widowni i sprzedaż biletów. Prywatnie dorożkarka - magicznej zielonej dorożki, pasjonatka muzyki oraz gry na gitarze. Interesuje się także fotografią.

 

 

Alicja Skoczylas

 

Administruje stroną inernetową Teatru, przygotowuje plakaty do Dramatorium. Lubi rysować w Paincie.

 
     Nagrody

Monika Kufel
W 2012 otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za projekt „Twarzą w twarz, czyli teatr jednego aktora”. Za spektakl "Szafa" prezentowany w Teatrze BARAKAH, została laureatką nagrody za debiut na 33. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu (2004), Nagrody Specjalnej Ministra Kultury Macedonii na Międzynarodowym Festiwalu „Aktor Europy” w Macedonii (2004), Wyróżnienia na Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie (2005), Nagrody na Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Warszawie (2005), Laureatka II Nagrody na Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku (2007).

Ana Nowicka
Laureatka Nagrody aktorskiej na Festiwalu Teatralnym "TALIA"(1998) za rolę Meli w spektaklu pt. „Moralność Pani Dulskiej”, II Nagrody na Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku za reżyserię (2007) spektaklu pt. „Szafa”, Nagrody na Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Warszawie za spektakl pt. „Klinika Dobrej Śmierci” (2009). Na I Ogólnopolskim Festiwalu Teatralnym PIERWSZY KONTAKT  w Toruniu (2011) otrzymała nagrodę za reżyserię spektaklu pt. "SZYC". W 2011 roku otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za projekt teatralny "Levin i inni - sceny z życia".


REPERTUAR | SPEKTAKLE | GALERIA ZDJĘĆ | GALERIA FILMÓW | O TEATRZE I FUNDACJI | PODZIEMIA KULTURY | BILETY | KONTAKT |


Logo project by Michał Wojnar

Wstępny projekt i wykonanie strony internetowej Vertigo